برای کمی فکر کردن | (۱) برنامه‌ریزی

برای کمی فکر کردن

برای کمی فکر کردن | (۱) برنامه‌ریزی

شاید شما هم با من موافق باشید که برای اینکه بتوانیم در کارمان – به طور خاص در کسب و کارهای هنری‌مان – موفق باشیم و رشد کنیم؛

باید بتوانیم برای فکر کردن به موضوعات مختلفی وقت بگذاریم،

بر روی آنها تمرکز کنیم،

و بکوشیم تا در مورد آنها بیشتر و عمیق‌تر یاد بگیریم،

و سپس، آموخته‌هایمان را در عمل به کار بگیریم.

می‌خواهیم از این به بعد در سایت مداد رنگی، هر ماه (یا شاید در آینده هر هفته) به یک موضوع خاص فکر کنیم و خوشحال می‌شوم شما هم در مورد موضوعاتی که مطرح می‌شود راحت باشید و در اینجا با صدای بلند فکر کنید.

اولین موردی که برای فکر کردن در نظر گرفته‌ام، این است که:

آیا ما برای زندگی و برای کارمان، برنامه ریزی کرده‌ایم؟

آیا طبق برنامه‌ی مشخصی پیش می‌رویم؟

یا اینکه بر اساس «هر چه پیش آید، خوش آید»، کارهایمان را پیش می‌بریم؟

نمی‌خواهم بگویم کدام خوب است و کدام بد.

فقط مهم این است که در مورد این موضوع کمی فکر کنیم و ببینیم ما کدام طرف قضیه هستیم.

و آیا اکنون از جایی که هستیم، راضی‌ایم یا نه.

قبل از هر چیز، بیایید کمی با مفهوم برنامه‌ریزی، آشنا شویم و اصلاً ببینیم برنامه‌ریزی به چه معناست.

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی چیست؟

برنامه‌ریزی، یعنی اینکه بتوانیم قبل از انجام هر کاری، زمان‌ای را به فکر کردن در مورد آن کار اختصاص دهیم.

داشتن هدف در زندگی، به تنهایی کافی نیست.

ما برای رسیدن به اهداف‌مان، به برنامه‌ریزی نیاز داریم.

و شاید برایتان جالب باشد که برنامه‌ریزی، یک مهارت محسوب می شود.

اگر علاقمندیم که با این مهارت، بیشتر آشنا شویم و یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم این مهارت را در خود پرورش داده و آن را تقویت کنیم؛

به نظر من، بهترین کار، می‌تواند این باشد که مطالب و مجموعه درس‌‌هایی که در متمم تحت عنوان مهارت برنامه ریزی، تهیه و منتشر شده‌اند را مطالعه کنیم:

مهارت برنامه ریزی (در متمم)

***

و حالا آشنایی با چند دیدگاه در مورد برنامه ریزی:

حالا که صحبت از برنامه ریزی است و قرار است در مورد آن کمی فکر کنیم، موافقید با چند دیدگاه گوناگون از افراد مختلف هم در این زمینه آشنا شویم؟

مثلاً با دیدگاه جیسون فراید که در کتاب دوباره فکر کن مطرح کرده است.

او برنامه ریزیِ بلند مدت برای یک کسب و کار نوپا را چیزی شبیه حدس می داند و می گوید:

درصورتی که شما یک پیشگو نباشید، برنامه ریزی بلند مدت در تجارت یک خیال است.

عوامل بسیاری وجود دارند که از دست شما خارج اند: شرایط بازار، رقبا، مشتریان، اقتصاد و غیره.

نوشتن یک برنامه در شما این حس را ایجاد می کند که کنترل عواملی که در واقع در کنترل تان نیست را در دست بگیرید.

بعد همانطور که قبلا اشاره کردم که او برنامه ریزی بلند مدت را معادل حدس زدن می داند، ادامه می دهد:

چرا برنامه ریزی را همان چیزی که هست ننامیم: حدس!

زمانی که حدس هایتان را تبدیل به برنامه می کنید وارد منطقه خطر می شوید.

او اعتقاد دارد:

شما باید مبتکر باشید. باید از فرصت هایی که به وجود می آید استفاده کنید.

گاهی باید بگویید: “امروز در جهتی نو گام بر می داریم، زیرا چیزی است که امروز به آن نیاز داریم.”

تنظیم برنامه های بلندمدت نیز بی فایده است. بیشترین اطلاعات شما درباره ی یک کار، حین انجام آن است نه قبل از آن.

با این حال، چه زمانی برنامه می نویسید؟ معمولاً قبل از این که شروع کنید. بدترین زمان برای گرفتن یک تصمیم مهم همین جاست.

البته او تاکید می کند:

حال ما نمی گوییم که نباید درباره ی آینده و چگونگی مواجهه با موانع پیش رو فکر کنید. اینکار ارزشمند است. فقط اینکه نیازی به نوشتن و وسواس به خرج دادن درباره ی آن وجود ندارد.

اگر یک برنامه ی بزرگ بنویسید، احتمالاً به آن نگاه هم نخواهید کرد.

برنامه ریزی های طولانی تر از چند صفحه، مثل فسیل در کشوی شما باد می کنند.

کار کردن بر اساس حدس را کنار بگذارید. تصمیم بگیرید که این هفته چه کنید، نه امسال.

روی مسئله مهم بعدی تمرکز کنید و انجامش دهید.

تصمیم ها را درست قبل از عملی کردن آنها بگیرید نه بیشتر.

کار بدون برنامه ریزی ممکن است ترسناک به نظر برسد. اما پیروی کورکورانه از برنامه ای که واقعیت ندارد حتی ترسناک تر از آن است.

***

در مورد برنامه‌ریزی، باز هم حرف خواهیم زد.

  • هنرمندان خانگی جایی است برای شما، اگر دوست دارید خودتان و کارهای دستی زیبای‌تان و آدرس شبکه‌های اجتماعی‌تان را بیشتر به دیگران معرفی کنید.

(برای آشنایی با بخش هنرمندان خانگی مداد رنگی کلیک کنید)

درباره نویسنده

شهرزاد

مداد رنگی، جایی است برای آشنایی با دست‌سازه‌های زیبا و دوست‌داشتنیِ هنری، روش ساخت آنها، و همچنین برخی هنرمندانی که این کارهای زیبا را خلق می‌کنند. درضمن، شاید برای هدیه به خودتان یا به آنها که دوست‌شان دارید؛ بتوانید در فروشگاه مداد رنگی هم، کاردستی دلخواه‌تان را پیدا کنید.

نوشته‌های مرتبط

راه انداختن کسب و کار هنری

آیا می‌توان بدون پول، یک کسب و کار هنری راه انداخت؟

آیا می‌توان بدون پول، یک کسب و کار هنری راه...

تعریف موفقیت در کارهای هنری

تعریف موفقیت از نظر شما چیست؟

تعریف موفقیت چیست؟ تا به حال به موفقیت در مسیر...

طرح عملی کسب و کار هنری

برای موفقیت در کسب و کار هنری خود، طرح عملی دارید؟

اگر اهداف‌تان را مشخص کرده‌اید و به برنامه ریزی برای...

سبد خرید محصول با موفقیت حذف شد. بازگردانی محصول
  • هیچ محصولی در سبد وجود ندارد.

SPIN TO WIN!

  • شاید دوست داشته باشید شانس‌تان را برای دریافت کوپن تخفیفِ خرید کاردستی‌های مداد رنگی امتحان کنید.
  • برای چرخاندن چرخ شانس، کافی است نام و ایمیل‌تان را  وارد کنید و بر روی کلید زیر، کلیک نمایید
شانس‌تان را امتحان کنید