۱۰ نکته که کمک می‌کنند در کسب و کار هنری‌مان موفق شویم

10 نکته برای موفقیت در کسب و کارهای هنری

۱۰ نکته که کمک می‌کنند در کسب و کار هنری‌مان موفق شویم

شاید شما هم با من موافق باشید که کسب و کاری کوچک که بر اساس دست سازه‌های هنری و خانگی پایه‌ریزی می شود، به هیچ وجه مسیری کوتاه و آسان نیست.

مسیری است طولانی و دشوار که گام‌های پیوسته و پی در پی زیادی می‌طلبد.

سازنده جواهرات دست ساز
Jess Van Den

اما شاید اگر بتوانیم پای صحبت کسانی بنشینیم که این مسیر طولانی و دشوار را طی کرده‌اند و اکنون  به جایی رسیده‌اند که قادرند طعم شیرین موفقیت را بچشند؛ برای ما مفید و آموزنده و راه‌گشا باشد.

برای همین، این‌بار، فردی به نام Jess Van Den را انتخاب کردم که اهل استرالیاست و جواهرات دست‌ساز زیبایی درست می‌کند.

جِس جواهراتش را در سایتی به نام Epheriell به علاقمندان عرضه می‌کند و می‌فروشد.

همانطور که خود می‌گوید او نه در مسیری کوتاه و سریع، که پس از گذشتِ سال‌ها و بارها آزمون و خطا به موفقیت اکنونش دست یافته است،

و حالا می‌خواهد تجربه‌ی ارزشمندی که طی این سالها به دست آورده و معتقد است که همین نکته‌های کوچک می‌توانند موفقیت یا شکست یک کسب و کار خانگی کوچک و هنری را رقم بزنند در اختیار ما قرار دهد.

حال بیایید ببینیم آن ۱۰ نکته‌ای که جِس برای موفق شدن در کسب و کارهای آنلاین هنری به آنها اعتقاد دارد و به ما پیشنهاد می‌کند، چیست و بکوشیم ما هم به آنها توجه کنیم و در کار خودمان به کار بگیریم. (+)

 

۱۰ نکته که کمک می‌کنند در کسب و کار هنری‌مان موفق شویم

دست سازه های هنری

نکته‌ی اول – چیزی درست کنید که مردم واقعاً بخواهند بخرند

این نکته، واقعاً قسمت سخت ماجراست.

واقعیت نه چندان شیرین، این است که اگرچه این موضوع خیلی مهم است که ما باید قبل از هر کار دیگری، چیزی را درست کنیم که خودمان دوستش داریم و حس مان به آن خوب است و از درست کردنش لذت می‌بریم – اما این نکته هم بسیار مهم است که چیزی که درست می‌کنیم مورد توجه مردم هم باشد.

باید از خودمان بپرسیم: آیا برای این چیزی که من درست می‌کنم، اصلاً بازاری وجود دارد؟

و آیا مردم حاضرند برای خرید آن، تا جایی پول بدهند که برای من یک کسب و کار سودآور ایجاد کند؟

نکته ی دوم – هر روز بر روی دست سازه‌های تان کار کنید و صبور باشید.

جِس در نکته‌ی دوم به جمله‌ای اشاره می کند که برای او مثل یک مانترا درآمده است.

(حتماً می دانید که مانترا (که ما آن را بیشتر به ذکر می شناسیم) جمله ای است که گویی انرژی خاصی در آن نهفته است.)

و مانترای محبوب او این است:

به یاد داشته باش: این یک ماراتن است، نه دوی سرعت.

او می‌گوید هر وقت خسته یا ناامید می شدم یا آنقدر که دوست داشتم از طرف دوستان یا مشتریانم فیدبک مثبت نمی‌گرفتم، این جمله را با خودم تکرار می‌کردم.

و همیشه به خودم یادآوری می‌کردم که:

کسب و کارها یک شبه رشد نمی‌کنند

ممکن است سال‌ها زمان ببرد تا بتوانیم خودمان را واقعاً موفق احساس کنیم.

 اما اگر بر روی کارمان تمرکز کنیم و هر روز برای رشد کسب و کارمان کاری انجام دهیم و صبور باشیم، در نهایت موفقیت سر راه ما قرار خواهد گرفت. 

نکته‌ی سوم – دوستانه اما حرفه‌ای رفتار کنید

جِس اعتقاد دارد که بخش مهمی از یک کسب و کار هنری، داشتن رابطه‌ی دوستانه با مشتریان است.

آنها از شما خرید می‌کنند زیرا ترجیح می‌دهند چیزهای تک و منحصر به فردی را بخرند، آن هم مستقیماً از کسی که آن‌ها را ساخته است.

اما باید به یاد داشته باشید که مشتریان شما الزاماً دوستان شما نیستند.

به هر حال در کنار دوستانه بودن، به یاد هم داشته باشید که با آنها حرفه‌ ای و با احترام رفتار کنید.

از آن‌طرف هم، حتی اگر احساس می‌کنید که یک مشتری، تقاضای ناعادلانه‌ای دارد، با خونسردی و رفتاری حرفه‌ای به او جواب دهید،

و سیاست‌های سختگیرانه و منطقی که برای کارتان در نظر گرفته‌اید را به او یادآوری کنید.

نکته‌ی چهارم – عکس‌های زیبا از کارهای‌تان بگیرید

جِس به نکته‌ی جالب و کلیدی اشاره می‌کند.

او می‌گوید وقتی شما به صورت آنلاین کارهای‌تان را می‌فروشید، عکس‌های‌تان می‌توانند نقش مهمی در رونق یا شکست کارتان داشته باشند.

عکس، اولین چیزی است که چشم را جذب می‌کند و معمولاً بزرگترین بخش فرآیند تصمیم‌گیری را تشکیل می‌دهد.

حالا حتماً می‌پرسید: خوب یک عکس خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نگران نباشید. جِس فکرِ اینجا را هم کرده و چند ویژگی یک عکس خوب را با ما در میان می‌گذارد:

چه چیزهایی یک عکس را خوب و با‌کیفیت می‌کنند؟ 

۱- نور سفید طبیعی یا فیلتر شده (نه فلش)

۲- پس زمینه‌ی ثابت، ساده و در عین حال نمادین – نباید بیش از حد شلوغ باشد که از جذابیت کار شما بکاهد

۳- شات های واضح و روشن در یک فوکوس عالی

۴- زوایای جالب و جذاب از کارتان

نکته‌ی پنجم – می‌توانید در ابتدای کار فروش آنلاین‌تان، دست‌سازه‌های تک و منحصر به فرد درست کنید

چیزی که جِس از آن با OOAK یعنی one-of-a-kind یا یکی از هر نوع حرف می‌زند.

شاید در مورد این نکته در فرصت‌ها و پست‌های بعدی بیشتر با هم حرف بزنیم.

نکته‌ی ششم – با تمام وجود به خودتان و کارتان باور داشته باشید – اما راه برای تغییر را هم باز بگذارید

جِس می‌گوید اگر به خودتان و کاری که انجام می‌دهید باور نداشته باشید، بعید است بتوانید موفق شوید.

برای موفقیت به زمان زیادی نیاز دارید و وقت و انرژی زیادی باید برای تولید کارها و فروش آنلاین آنها صرف کنید.

اگر عاشق کارتان نباشید ممکن است زود خسته بشوید و جا بزنید و کارتان را رها کنید.

تمام روح و شوق و اشتیاق‌تان را روی کارتان بگذارید.

نکته‌ی هفتم – یک لیست ایمیل از مشتریان‌تان داشته باشید

جِس آن‌چنان که خود تجربه کرده است به ما می‌گوید که ایمیل همچنان ابزار قدرتمندی برای ارتباط با مشتریان است.

او می‌گوید شما می‌توانید وبلاگی داشته باشید یا صفحه‌ای در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی یا هر پیام رسان‌ای که دلتان می خواهد.

اما وقتی مشتری فعلی یا مشتری آینده‌ی شما با اعلام ایمیل خود، قدمی برای اعتماد کردن به سمت شما برداشته است، پس این اجازه را به شما داده که بتوانید مستقیم با او در تماس باشید.

نکته ی هشتم: قیمت برای سود

همانطور که جِس هم اعتقاد دارد، قیمت‌گذاری یکی از شایع‌ترین مشکلات در جامعه‌ی دست سازها و کسانی است که می‌خواهند کاردستی‌هایشان را به فروش برسانند.

همان‌طور که او می‌گوید بیشترِ ما، ساختن کاردستی‌های‌مان را از منظر سرگرمی شروع می‌کنیم و در اوایل کار واقعاً ایده‌ی دقیق و روشن و مشخصی برای فروش کارهای‌مان نداریم.

در نتیجه وقتی تصمیم می‌گیریم آنها را به فروش هم برسانیم، تمایل پیدا می‌کنیم که فعالیت‌ها و مهارت‌هایی که در فرآیند ساخت آنها به کار رفته را دست کم بگیریم و کارهای دستی‌مان را به شدت، زیر قیمت بفروشیم.

او می‌گوید:

سعی نکنید بر اساس قیمت، رقابت کنید

بالاخره ممکن است کسانی پیدا شوند که مشابه کار شما را به قیمت پایین‌تری بفروشند.

کاری که شما باید بکنید – و خیلی هم آسان نیست – این است که بر اساس لوازم و وقت و انرژی و مهارتی که صرف ساختن یک کار کرده‌اید و با توجه به اینکه چه قیمت‌گذاری می‌تواند برای زندگی‌ شما مناسب و معقول باشد، بر روی کارتان قیمت تعیین کنید.

و حالا این همان قیمتی است که باید کارتان را بفروشید.

می‌گوید قبول دارم، این کار سخت است اما اگر در راه‌اندازی کسب و کار خود بر اساس دست‌سازه‌های هنری‌تان جدی هستید، باید انجامش دهید.

بعداً – در پست دیگری – در این مورد، باز هم بیشتر با هم حرف خواهیم زد.

نکته ی نهم – وب‌سایت یا وب‌لاگ خودتان را داشته باشید

جِس می‌گوید شما یک فرد حرفه‌ای هستید، پس نیاز دارید که ازسوی دیگران هم حرفه‌ای دیده شوید.

شما در حال فروش آنلاین هستید، پس حضور آنلاین‌تان هم باید حرفه‌ای و پذیرای مشتریان آنلاین باشد.

ضمن اینکه می‌توانید آدرس وب‌ سایت یا وبلاگ‌ تان را هم در کارت ویزیت، در امضای ایمیل‌تان و در حساب‌های کاربری که در رسانه‌های اجتماعی دارید به دیگران اعلام کنید.

.و چنین تغییر کوچکی می‌تواند تفاوت بزرگی نسبت به تصور مردم از کسب و کار شما ایجاد کند

جِس روی وبلاگ نویسی هم تاکید می‌کند و می گوید:

بله. وبلاگ نویسی را هم نباید فراموش کنید.

چرا که وبلاگ‌نویسی بهترین راه برای ساختن داستان کسب و کار شماست.

در این مورد هم در پست‌های آینده بیشتر حرف خواهیم زد.

نکته‌ی دهم – یادگیری، یادگیری، یادگیری

شاید قبل از اینکه به نکته‌ی دهم برسیم با خودتان فکر کرده بودید که پس چرا جِس از یادگیری حرفی به میان نیاورده است!

و حالا که نکته‌ی دهم را خواندیم، خیال‌مان راحت شد که جِس هم مانند بسیاری از افراد موفق‌ای که در اطراف‌مان می‌شناسیم، بیشترین تاکید برای موفق شدن در کارمان را یادگیری می‌داند.

می‌توانید یکی از زیباترین نمونه‌های چنین تاکیدی را در مقاله‌ای از محمدرضا شعبانعلی بخوانید:

نقش کمیت در کنار کیفیت؛ درباره شکست استارت آپ ها و ناکامی‌های دیگر

با خواندن نوشته‌ی او ضمن اینکه پی می‌بریم برای موفقیت در کارمان، لازم است کمیت را هم به اندازه‌ی کیفیت و حتی بیشتر از آن جدی بگیریم؛

چنان‌که او می‌گوید: “این کمیت است که نشان می‌دهد کاری را جدی گرفته‌ایم، نه کیفیت”،

همچنین تاکید او بر یادگیری و اینکه:تکرار وقتی مهم است که در آن، یادگیری هم وجود داشته باشد” نیز به ما یادآوری می‌کند که هیچ‌گاه در مسیر رشد و موفقیت، یادگیری را فراموش نکنیم و دستِ کم نگیریم.

در انتها، جِس در ادامه ی توصیه‌های خود، به نکته‌ی شگفت انگیزی اشاره می‌کند:

In business, there is no such thing as DONE

در کسب و کار، چیزی به عنوانِ «انجام شد» وجود ندارد.

 همیشه چیزی بیشتر برای انجام دادن وجود دارد: 

 چیزهای جدیدی برای آزمایش و امتحان کردن 

 اشتباهاتی که باید کرد 

 پیش‌آمدها و سفرها و داستان‌ها و ماجراهای غیرمنتظره 

 و چیزهای بیشتری که باید یاد گرفته شوند و آموخته شوند

پی نوشت:

شاید دوست داشته باشید جس را در اینستاگرام دنبال کنید و جواهرات زیبای دست ساز او را در آنجا ببینید:

epheriell

درباره نویسنده

شهرزاد

مداد رنگی، جایی است برای آشنایی با دست‌سازه‌های زیبا و دوست‌داشتنیِ هنری، روش ساخت آنها، و همچنین برخی هنرمندانی که این کارهای زیبا را خلق می‌کنند. درضمن، شاید برای هدیه به خودتان یا به آنها که دوست‌شان دارید؛ بتوانید در فروشگاه مداد رنگی هم، کاردستی دلخواه‌تان را پیدا کنید.

نوشته‌های مرتبط

راه انداختن كسب و كار هنري بدون پول

آیا می‌توان بدون پول، یک کسب و کار هنری راه انداخت؟

آیا می‌توان بدون پول، یک کسب و کار هنری راه...

طرح عملي براي كسب و كار

برای موفقیت در کسب و کار هنری خود، طرح عملی دارید؟

اگر اهداف‌تان را مشخص کرده‌اید و به برنامه ریزی برای...

اینفوگرافی راهنمای خرید همزمان چند کاردستی از مداد رنگی

یکی از دوستان خوبم، تجربه‌ی خودش از خرید همزمان چند...

سبد خرید محصول با موفقیت حذف شد. بازگردانی محصول
  • هیچ محصولی در سبد وجود ندارد.